PUBLICERAD 2011-09-07 11:00 | UPPDATERAD 2011-10-26 12:08
Mikael Jägare satsar på internet.
Mikael Jägare satsar på internet.

Jakt för nöjes skull

Näringsliv Efter nästan tjugo år som filmare och distributör av video- och DVD-filmer slår Mikael Jägare från Sätila och hans kollega Thomas Ekberg in på en ny bana.
– Vi satsar på jaktfilm.se, säger Mikael Jägare.

 

På några få år har de förlorat drygt 40 procent av sin DVD-försäljning. Det är ohållbart ekonomiskt och orsaken är den illegala fildelningen.
   – Visst är det så. Jag har sett sidor där man kan ladda ner allt vårt material, där allt till och med är katalogiserat.
   – Så för att kunna fortsätta producera filmer var vi tvungna att göra något, säger Mikael.

Medlemskapet en lösning
För att ändå kunna få ut materialet och få betalt valde de en internettjänst med tillhörande medlemskap. Vad innebär då ett medlemskap? Jo, affärsidén är att sälja en årsprenumeration där varje medlem får tillgång till alla filmer som man producerat.
   – Det är över hundra titlar, säger Mikael Jägare. Och affärsidén har slagit väl ut. På bara tre månader har de fått in flera tusen medlemmar som alla betalar sin årsavgift på knappa 300 kronor. Men än ger det ingen vinst att tala om.
   – Våra utvecklingskostnader är stora och det kostar mycket att bara ha filmtjänsten på hemsidan, säger Mikael.
   – Vi räknar inte heller med att tjäna så mycket på hemsidan, men den kommer att gå runt. Mikael Jägare driver jaktfilm.se vid sidan om sitt ordinarie jobb som vd för produktionsbolaget.

Unik vinkel
Mikael Jägare vill inte se jakten som en machounderhållning. För det är det inte.
   – Nej, inte alls. Och många av de bästa unga jägarna är tjejer. Jakt är något mer än att skjuta ett djur.
   – Ja, vi vill visa vägen fram från förberedelserna via själva jakten till den mat som det är, säger han. 
   – Men visst ger det också en adrenalinkick när det kommer ett vilt.

Älg populärast
Det finns jaktfilmer om de flesta jaktbara viltarter på jaktfilm.se, men helt klart är älgen populärst följt av rådjur och vildsvin.
   – Norden skiljer sig från kontinenten. Här uppe vill man se filmer om djur man kan jaga själv, medan man längre söderut hellre ser filmer om exotiska djur.
Filmer om hur man tar tillvara sitt nedlagda vilt också mycket efterfrågade, och Mikael ser därför filmmaterialet som ett utbildningsverktyg för dem som nyss tagit jägarexamen.
   – För i den ingår inget om hur man ska tillvarata köttet, säger han.

Större frihet
Det kan tyckas vara ett stort steg att helt sluta med TV och DVD och helt gå över till internet, men det har också många positiva sidor.
   – När vi gjorde film till TV4 så skulle de vara 30 minuter inklusive reklam. Det är 22 minuters film. – Nu kan vi göra en film som är fem minuter och en som är en timme om det skulle behövas. Vi styrs inte alls längre av programtider och distributionen blir blixtsnabb.

Jakt lockar kändisar
Jakten lockar allt fler och många är de kändisar som kommer till jaktlagen. Det är något som även märks på jaktfilm.se där bland annat finansminister Borg numera tillhör medlemsskaran.

Jesper Wasling

Jesper Wasling
jesper.wasling@markbladet.se
0320-209140

Kommentera!



Här ansvarar du själv för vad du skriver.
Klicka här för att läsa Markbladets policy för artikelkommentarer.

Ditt namn


Kommentar


Senaste föreningsartiklar

Hyssna Pensionärsförening

På det välbesökta månadsmötet för oktober tog L-G Rubne oss... Läs mer

Publiken tog Marie Arturén till sina hjärtan

Sätila Bygdegårdsförening hade engagerat Marie Arturén och Göran... Läs mer

Välbesökt medlemsmöte 26 september på Örbygården

Vi gästades av Magnus Andersson, en av Neuroförbundets rättsombud. Han gav information om... Läs mer

Neuro- på resa i Halland

Neuroförbundet i Mark gjorde i mitten av augusti en tvådagarsresa till Ästad... Läs mer

Lyckad grillkväll med Neuroförbundet 28 maj

Trots en kylig kväll blev grillkvällen på Örbygården mycket lyckad... Läs mer

Senaste Artiklarna
Läsarartikel
Kommande föreningshändelser

2019-10-26

2019-10-28

Välj Rätt!

Här kan du ladda ner veckans lunchguide som hjälper dig att välja rätt!

Klicka här

Sök i tidningsarkivet
Sök i vårt arkiv, från år 2001 och framåt. Fyll i vecka och klicka på "Sök" för att se alla sidor en viss vecka. Klicka sedan på sidorna i sökresultatet för att läsa sidorna i PDF-format.

Aktuellt nummer läggs ut onsdagar ca. kl 11.00.




Välj år:
Vecka:

AnnonsMarks Fastighets AB
Magnussons Snickeriservice
Kinna Låsservice

Annonsmottagning:
Telefon växel: 0320 20 91 00
Postadress: Box 113, 511 21 Kinna
Besöksadress: Industrig 12, Skene
annons@markbladet.se

Expeditionstider:
Måndag-onsdag 8-17
Torsdag 8-16
Fredag stängt. (Tel 9-12)
Lunchstängt mån-fre 12-13

Redaktion:
Telefon: 0320 20 91 40
redaktion@markbladet.se

Markbladet digitaltryck:
Telefon: 0320 20 91 21
www.digitaltryckeri.nu

Prenumerationsärenden:
Telefon: 0320 20 91 00

Miss i utdelning:
distribution@markbladet.se

Swish-nummer:
123 339 85 00