PUBLICERAD 2011-09-07 11:00

Nätverka för affärerna

Näringsliv Nätverk kan hjälpa dig med dina affärer, men det gäller att veta vad det kan ge. Nätverksstrategen Jenny Wulf berättar hur du lyckas.
Nätverksstrategen Jenny Wulf hoppas att fler företagare 
lär sig nyttan av nätverkandet.
Nätverksstrategen Jenny Wulf hoppas att fler företagare lär sig nyttan av nätverkandet.

  – Ha klara mål. Du måste veta vad du vill ha ut av nätverket, säger Jenny Wulf. Kanske går du dit för att ha trevligt och hålla kontakt med gamla vänner eller så går du för att träffa nya affärskontakter. Men det är fel.
  – Att gå på nätverk är ett jobb. Man måste vara aktiv och sedan följa upp sina nya kontakter.

Mycket blyghet och inga vänner
Nätverk är inte till för att skaffa personliga vänner. Till och med i USA säger nio av tio att de helst inte vill gå fram till främmande personer. Så du är inte ensam med din blyghet.
  – Försök därför koncentrera dig så att du når de nätverk som har rätt medlemmar. Det kan vara personer på en viss nivå i företaget eller inom en viss bransch.
Då har du ett skäl att börja prata och det kan minska din osäkerhet. I artiklar om nätverk berättas ofta om hur du ska ta kontakt med andra. Men glöm inte att du lika mycket är en intressant person för de andra som är där. Och precis som du vill att andra ska vara generösa mot dig ska du vara generösa mot dem. Tänk på att det inte bara är du som chef som behöver nätverka. Minst lika viktigt är det att personalen också får chans att träffa kollegor i andra företag. På det sättet får företaget fler fönster mot omvärlden.

Föreningslivet
Det finns nätverk som man aldrig tänker på men som kan vara livsviktiga för en företagare – föreningslivet.
  – Det finns nästan ingenstans där vi träffas utan att prata jobb, men barnens fotbollsträning är ett undantag, säger Jenny.
Här kan man bedömas som företagare utan att veta om det.

Moderator samordnar
Självklart kan man också skapa nya nätverk. Kanske som ett slutet nätverk där man samlar en grupp som diskuterar ett visst ämne, men då gäller det att samla personer som har något att tillföra i gruppen, inte sina vänner. Inte minst när du vill ha ut något väldigt konkret av dina möten.
Det finns flera såna expertgrupper och de har alla en sak gemensamt – de har en samtalsledare och de är hemliga eftersom det handlar om affärshemligheter. Det viktiga med dem är en neutral samtalsledare som ger mötet en struktur.
  – Det ska inte bi ett kafferep, säger Jenny Wulf.

Jesper Wasling
jesper.wasling@markbladet.se
0320-209140

Kommentera!



Här ansvarar du själv för vad du skriver.
Klicka här för att läsa Markbladets policy för artikelkommentarer.

Ditt namn


Kommentar


Senaste föreningsartiklar

Rapport från Hyssna Pensionärsförening

Tisdag 28 augusti startade vi höstens medlemsmöten med vår traditionella grillfest. Vi var... Läs mer

Lav

Vi studerar lavar under våren
Någon som någon gång stannat... Läs mer

Inspirerande kurs hos Marks konstgrafiska verkstad

Under en färgstark helg blev 12 deltagare invigda i Gelliprintens hemligheter. Allt... Läs mer

Spök och tipspromenad i Ubbhult

Den 27:e oktober för 15:e året i rad arrangerades den populära Spök- och... Läs mer

HRFs Medlemsmöte

Hörselskadades förening i Mark har haft medlemsmöte i Skene församlingshem. Ordförande Roland... Läs mer
Senaste Artiklarna
Läsarartikel
Kommande föreningshändelser

2018-09-23

2018-09-25

2018-09-26

Välj Rätt!

Här kan du ladda ner veckans lunchguide som hjälper dig att välja rätt!

Klicka här

Veckans mest kommenterade artiklar
Sök i tidningsarkivet
Sök i vårt arkiv, från år 2001 och framåt. Fyll i vecka och klicka på "Sök" för att se alla sidor en viss vecka. Klicka sedan på sidorna i sökresultatet för att läsa sidorna i PDF-format.

Aktuellt nummer läggs ut onsdagar ca. kl 11.00.




Välj år:
Vecka:

AnnonsFraktkedjan Väst
Magnussons Snickeriservice
Kinna Låsservice
Takbyggarna i Kinna AB

Annonsmottagning:
Telefon växel: 0320 20 91 00
Postadress: Box 113, 511 21 Kinna
Besöksadress: Industrig 12, Skene
annons@markbladet.se

Expeditionstider:
Måndag-onsdag: 8-17
Torsdag: 8-16
Fredag: 9-15
Lunchstängt ons-fre 12-13

Redaktion:
Telefon: 0320 20 91 40
redaktion@markbladet.se

Markbladet digitaltryck:
Telefon: 0320 20 91 21
www.digitaltryckeri.nu

Prenumerationsärenden:
Telefon: 0320 20 91 00

Miss i utdelning:
distribution@markbladet.se

Swish-nummer:
123 339 85 00