PUBLICERAD 2011-05-18 11:00 | UPPDATERAD 2011-10-18 09:05

Från scen till kablage

Näringsliv I tjugo år byggde han scenbelysning, men inte längre. Nu är det kabeltillverkning som gäller för Rune Hansson i Berghem.
Rune Hansson valde bort scenbelysningen för kablage.
Rune Hansson valde bort scenbelysningen för kablage.
Foto: Jesper Wasling

Ljusprofilen är ett företag som många förknippar med dansband, fest och ljus. Men företaget har slagit in på en ny väg sedan några år.
  – Det var en ren slump att vi gick över, säger Rune. Men det kom också i rätt tid för scenbelysningen dog nästan ut mot slutet av 90-talet.
Det var då dansbanden, som var Rune Hanssons främsta kunder, fick betydligt färre spelningar. Men allt är inte över.
  – Vi håller fortfarande på lite grann genom att vi gör uttagsboxar, säger han.  

Började växa
När företaget började med kablage växte det från ett enmansföretag till ett familjeföretag. Allt började med att det var ett företag som var ute efter en speciell kontakt. De hörde av sig till Ljus­profilen för att de visste att Rune hade kunskap inom området. När jobbet var klart och kunden nöjd kom nästa fråga – om Rune även kunde fixa några kablage. Det kunde han.
Nästa steg blev att hitta fler potentiella kunder för att kunna bygga upp verksamheten. I Göte­borg fann han Markpoint. Under flera år hade de ett bra samarbete men så köptes Markpoint upp av Markem-Imaje från Frankrike.
  – Vi trodde då att vi kanske skulle ha tur och hänga med ett litet tag som underleverantör, säger Rune och konstarerar att de fortfarande är kvar.   

Multikontakten avgörande
Om det är en produkt som har be­tytt extra mycket för Ljusprofilen så är det multikontakten. Inte så att den ger en stor vinst, men den ger företaget en unik profil och visar på kvalitén i arbetet.
Denna noggrannhet har följt med in i kablagetillverkningen. Småskaligheten är också en fördel för det gör företaget väldigt flexibelt. En stor leverans kan tillfälligt avbrytas för att man ska kunna ge kunden en tillfällig mindre leverans av en annan produkt för att undvika tillverkningsstopp.

Väl certifierade
Samarbetet med Markem-Imaje SAS gjorde också att Ljusprofilen skaffade UL-certifikat inom sitt område, som en av få företag i branschen i Sverige. UL-certifikatet krävs för att man ska kunna sälja eltillbehör till USA.
Inte heller det gav kanske en direkt vinst för företaget i direkt försäljning, men Ljus­profilen kan lägga ytterligare en kvalitetsstämpel till sin katalog. Kvalitén är inte bara något reklampåfund. Rune visar upp en specifikation inför ett scenbygge i Norge, där konstruktören anger specifikt att det krävs ljusramper av en viss standard och sedan hänvisar till Ljusprofilen. Detta är inte helt ovanligt, många arkitekter som ritar nya scener och teatrar specar in Ljuspro­filens produkter. – När man kommit så långt tycker jag att man kan sträcka på sig lite, säger Rune både glatt och stolt. Kanske var det därför inte så konstigt att TV4 vände sig till Ljusprofilen när de inför Idol 2010 tvingades underkänna den förste ljusbyggarens installationer.   

Jesper Wasling

Jesper Wasling
jesper.wasling@markbladet.se
0320-209140

Kommentera!



Här ansvarar du själv för vad du skriver.
Klicka här för att läsa Markbladets policy för artikelkommentarer.

Ditt namn


Kommentar


Senaste föreningsartiklar

Hyssna Pensionärsförening

På det välbesökta månadsmötet för oktober tog L-G Rubne oss... Läs mer

Publiken tog Marie Arturén till sina hjärtan

Sätila Bygdegårdsförening hade engagerat Marie Arturén och Göran... Läs mer

Välbesökt medlemsmöte 26 september på Örbygården

Vi gästades av Magnus Andersson, en av Neuroförbundets rättsombud. Han gav information om... Läs mer

Neuro- på resa i Halland

Neuroförbundet i Mark gjorde i mitten av augusti en tvådagarsresa till Ästad... Läs mer

Lyckad grillkväll med Neuroförbundet 28 maj

Trots en kylig kväll blev grillkvällen på Örbygården mycket lyckad... Läs mer

Senaste Artiklarna
Läsarartikel
Kommande föreningshändelser

2019-10-26

2019-10-28

Välj Rätt!

Här kan du ladda ner veckans lunchguide som hjälper dig att välja rätt!

Klicka här

Sök i tidningsarkivet
Sök i vårt arkiv, från år 2001 och framåt. Fyll i vecka och klicka på "Sök" för att se alla sidor en viss vecka. Klicka sedan på sidorna i sökresultatet för att läsa sidorna i PDF-format.

Aktuellt nummer läggs ut onsdagar ca. kl 11.00.




Välj år:
Vecka:

AnnonsMarks Fastighets AB
Magnussons Snickeriservice
Kinna Låsservice

Annonsmottagning:
Telefon växel: 0320 20 91 00
Postadress: Box 113, 511 21 Kinna
Besöksadress: Industrig 12, Skene
annons@markbladet.se

Expeditionstider:
Måndag-onsdag 8-17
Torsdag 8-16
Fredag stängt. (Tel 9-12)
Lunchstängt mån-fre 12-13

Redaktion:
Telefon: 0320 20 91 40
redaktion@markbladet.se

Markbladet digitaltryck:
Telefon: 0320 20 91 21
www.digitaltryckeri.nu

Prenumerationsärenden:
Telefon: 0320 20 91 00

Miss i utdelning:
distribution@markbladet.se

Swish-nummer:
123 339 85 00