PUBLICERAD 2011-05-18 11:00 | UPPDATERAD 2011-10-18 09:05

Från scen till kablage

Näringsliv I tjugo år byggde han scenbelysning, men inte längre. Nu är det kabeltillverkning som gäller för Rune Hansson i Berghem.
Rune Hansson valde bort scenbelysningen för kablage.
Rune Hansson valde bort scenbelysningen för kablage.
Foto: Jesper Wasling

Ljusprofilen är ett företag som många förknippar med dansband, fest och ljus. Men företaget har slagit in på en ny väg sedan några år.
  – Det var en ren slump att vi gick över, säger Rune. Men det kom också i rätt tid för scenbelysningen dog nästan ut mot slutet av 90-talet.
Det var då dansbanden, som var Rune Hanssons främsta kunder, fick betydligt färre spelningar. Men allt är inte över.
  – Vi håller fortfarande på lite grann genom att vi gör uttagsboxar, säger han.  

Började växa
När företaget började med kablage växte det från ett enmansföretag till ett familjeföretag. Allt började med att det var ett företag som var ute efter en speciell kontakt. De hörde av sig till Ljus­profilen för att de visste att Rune hade kunskap inom området. När jobbet var klart och kunden nöjd kom nästa fråga – om Rune även kunde fixa några kablage. Det kunde han.
Nästa steg blev att hitta fler potentiella kunder för att kunna bygga upp verksamheten. I Göte­borg fann han Markpoint. Under flera år hade de ett bra samarbete men så köptes Markpoint upp av Markem-Imaje från Frankrike.
  – Vi trodde då att vi kanske skulle ha tur och hänga med ett litet tag som underleverantör, säger Rune och konstarerar att de fortfarande är kvar.   

Multikontakten avgörande
Om det är en produkt som har be­tytt extra mycket för Ljusprofilen så är det multikontakten. Inte så att den ger en stor vinst, men den ger företaget en unik profil och visar på kvalitén i arbetet.
Denna noggrannhet har följt med in i kablagetillverkningen. Småskaligheten är också en fördel för det gör företaget väldigt flexibelt. En stor leverans kan tillfälligt avbrytas för att man ska kunna ge kunden en tillfällig mindre leverans av en annan produkt för att undvika tillverkningsstopp.

Väl certifierade
Samarbetet med Markem-Imaje SAS gjorde också att Ljusprofilen skaffade UL-certifikat inom sitt område, som en av få företag i branschen i Sverige. UL-certifikatet krävs för att man ska kunna sälja eltillbehör till USA.
Inte heller det gav kanske en direkt vinst för företaget i direkt försäljning, men Ljus­profilen kan lägga ytterligare en kvalitetsstämpel till sin katalog. Kvalitén är inte bara något reklampåfund. Rune visar upp en specifikation inför ett scenbygge i Norge, där konstruktören anger specifikt att det krävs ljusramper av en viss standard och sedan hänvisar till Ljusprofilen. Detta är inte helt ovanligt, många arkitekter som ritar nya scener och teatrar specar in Ljuspro­filens produkter. – När man kommit så långt tycker jag att man kan sträcka på sig lite, säger Rune både glatt och stolt. Kanske var det därför inte så konstigt att TV4 vände sig till Ljusprofilen när de inför Idol 2010 tvingades underkänna den förste ljusbyggarens installationer.   

Jesper Wasling

Jesper Wasling
jesper.wasling@markbladet.se
0320-209140

Kommentera!



Här ansvarar du själv för vad du skriver.
Klicka här för att läsa Markbladets policy för artikelkommentarer.

Ditt namn


Kommentar


Senaste föreningsartiklar

Wide Pinhole Camera Day

Sista helgen i april firades, traditionsenligt, hålkameradagen av ett fåtal entusiaster i... Läs mer

Lill-Babs på Sätila Bygdegård!

Full fart på Sätila Bygdegård. Cecilia Kyllinge med vänner gästade bygdegården den 1 mars,... Läs mer

Curling på matta, en utmaning för den som vågar.

På tisdagskvällen den 3 mars var det öppet hus med mattcurling på Sätila Bygdegård. Det var... Läs mer

Neuroförbundet i Marks - Årsmöte 2020

Årsmötet lockade ett 40-tal till Örby dagcentral där ordförande Eva Peterson hälsade... Läs mer

Neuro- revyresa till Falkenberg

Neuroförbundet i Mark använde skottdagen för att se årets Falkenbergsrevy. 34 förväntansfulla... Läs mer
Senaste Artiklarna
Läsarartikel
Kommande föreningshändelser

Välj Rätt!

Här kan du ladda ner veckans lunchguide som hjälper dig att välja rätt!

Klicka här

Veckans mest kommenterade artiklar
    Sök i tidningsarkivet
    Sök i vårt arkiv, från år 2001 och framåt. Fyll i vecka och klicka på "Sök" för att se alla sidor en viss vecka. Klicka sedan på sidorna i sökresultatet för att läsa sidorna i PDF-format.

    Aktuellt nummer läggs ut onsdagar ca. kl 11.00.




    Välj år:
    Vecka:

    Annonsmottagning:
    Telefon växel: 0320 20 91 00
    Postadress: Box 113, 511 21 Kinna
    Besöksadress: Industrig 12, Skene
    annons@markbladet.se

    Tillfälliga
    expeditionstider:

    Måndag-torsdag 9-15
    Fredag 9-12
    Lunchstängt 12-13

    Redaktion:
    Telefon: 0320 20 91 40
    redaktion@markbladet.se

    Markbladet digitaltryck:
    Telefon: 0320 20 91 21
    www.digitaltryckeri.nu

    Prenumerationsärenden:
    Telefon: 0320 20 91 00

    Miss i utdelning:
    distribution@markbladet.se

    Swish-nummer:
    123 339 85 00

    Ansvarig utgivare:
    Simon Leppämäki
    simon@markbladet.se

    Markbladet Integritetspolicy: