PUBLICERAD 2011-05-18 11:00
Thed Börjesson och Camilla Helg valde att nischa in sig på kvalitet i stället för pris.
Thed Börjesson och Camilla Helg valde att nischa in sig på kvalitet i stället för pris.
Foto: Jesper Wasling

Theds frukt och delikatess

Näringsliv Genuina råvaror från Sverige och Italien.

Foto: Jesper Wasling

Det var med frukten det började, och ett torgstånd i Kinna och i Svenljunga. Därför heter butiken fortfarande Theds frukt i stora bokstäver följs av ordet delikatess i något mindre.
  – Men det borde vara tvärtom, säger Camilla Helg som driver butiken i Kinna tillsammans med Thed Börjesson och nu visar runt.
Butiken kom igång senare. För sju år sedan tog de över en lokal, som Camilla be­skriver som ett hål i väggen, sen hittade de den nuvarande lokalen.

Från frukt till delikatess
Slumpen förde dem över från grönsakerna till delikatesser. En dag när Thed skulle köpa frukt från en grossist stod en hylla med smaksatta oljor intill. Thed frågade vad det var, men säljaren visste inte. Han hade fått med dem i en last från Italien och sa att Thed kunde ta de han ville ha.
  – De smakade fantastiskt, säger Thed, som var fast. Han fick snart tag i leverantören och kunde köpa in oljan samt mandelskorpor.
Olja är fortfarande viktig; inte bara som produkt utan även som upplevelse. Stam­kunder bjuds ibland in på oljeprovning och får smaka på nya unika smaker.
  – För oss är det ett sätt att ge något tillbaka till de som kommer ofta, säger Camilla Helg.

Välja spår
När man öppnar en specialbutik i livsmedelsbranschen måste man välja ett spår: kvalitet eller ekologiskt. Theds frukt och delikatess valde det förra.
  – Folk börjar bli mer medvetna om kvalitet, säger Camilla som förklaring.
Någon typisk kund finns däremot inte, mer än att de har hunnit bilda familj. På förmiddagarna kommer pensionärerna, efter lunch de hemmavarande föräldrarna och efter arbetsdagen de som jobbar.
  – Det är matintresserade kunder, det märker man när de pratar om vad de vill ha, och hur de pratar om det, säger Camilla.
Handeln har inte kommit så långt att man fullt ut kan erbjuda högsta kvalitet odlat på ett miljömässigt vis till ett överkomligt pris. Men producenterna är på rätt väg.

Inte för pengarna
Servicebutiker är inget man öppnar för pengarnas skull. Det blir långa dagar och en låg timlön. Men samtidigt gör de det de helst vill göra och med ett erkännande från både kunder och bransch.
  – Ja, när vi började fick vi jaga leverantörer, säger Camilla. Nu ringer de oss.
  – Det är roligt att vi har lyckats skapa ett så gott rykte.
En förklaring till att det ändå fungerat, tror Camilla och Thed är att de varit konsekventa. De har vågat satsa på ett brett utbud och har inte drabbats av tomma hyllor vilket i sig kan skrämma iväg kunder.
Unika produkter med bra kvalitet, det är affärsidén. Priset kan då inte vara det lägsta, men jämfört med motsvarande produkter i Göteborg och Borås ligger de ändå bra till.

Frukt på jobbet
Som ett extra ben har de tjänsten Frukt på jobbet. Men det är också orsaken till att de inte kan öppna butiken förrän tio.
  – Annars hinner vi inte bli klara med packningen och utkörningen till kunderna, säger Thed.
Fruktlådorna kan också köpas av privatpersoner. De kallas då miljölådor för de innehåller bara ekologiskt odlad frukt.

Klicka här för att se fler bilder...

Jesper Wasling
jesper.wasling@markbladet.se
0320-209140

Kommentera!



Här ansvarar du själv för vad du skriver.
Klicka här för att läsa Markbladets policy för artikelkommentarer.

Ditt namn


Kommentar


Senaste föreningsartiklar

Neuroförbundets dagträffar på Örbygården

Efter att vi under höstens dagträffar på Örbygården, endera målat under ledning av Marianne... Läs mer

Rapport från Hyssna Pensionärsförening

15 oktober åkte vi på en resa till Ikeamuseét i Älmhult. Det var... Läs mer

Fantastiskt möte med Thor-Erics orkester på Sätila Bygdeg

Det blev många som mötte upp när Thor-Erics spelade på... Läs mer

Dún Aengus tog Irland till Sätila Bygdegård

På söndagseftermiddagen var det full fart på musiken när Dún Aengus underhöll med irländsk... Läs mer

Lav

Vi studerar lavar under våren
Någon som någon gång stannat... Läs mer

Senaste Artiklarna
Läsarartikel
Kommande föreningshändelser

Välj Rätt!

Här kan du ladda ner veckans lunchguide som hjälper dig att välja rätt!

Klicka här

Sök i tidningsarkivet
Sök i vårt arkiv, från år 2001 och framåt. Fyll i vecka och klicka på "Sök" för att se alla sidor en viss vecka. Klicka sedan på sidorna i sökresultatet för att läsa sidorna i PDF-format.

Aktuellt nummer läggs ut onsdagar ca. kl 11.00.




Välj år:
Vecka:

AnnonsKinna Låsservice
Marks Fastighets AB
Magnussons Snickeriservice

Annonsmottagning:
Telefon växel: 0320 20 91 00
Postadress: Box 113, 511 21 Kinna
Besöksadress: Industrig 12, Skene
annons@markbladet.se

Expeditionstider:
Måndag-onsdag: 8-17
Torsdag: 8-16
Fredag: 9-15
Lunchstängt ons-fre 12-13

Redaktion:
Telefon: 0320 20 91 40
redaktion@markbladet.se

Markbladet digitaltryck:
Telefon: 0320 20 91 21
www.digitaltryckeri.nu

Prenumerationsärenden:
Telefon: 0320 20 91 00

Miss i utdelning:
distribution@markbladet.se

Swish-nummer:
123 339 85 00