PUBLICERAD 2011-05-18 11:00

Sociala medier och kundrelationer

Näringsliv En företagare kan förenkla sin marknadsföring genom att använda sociala medier, men tro inte att det är billigt. För att få fart på det bör företagets information ständigt uppdateras.

Matthew Barzun, USA:s Sverigeambassadör.
Matthew Barzun, USA:s Sverigeambassadör.

Sociala medier* blir allt viktigare. Om denna kommunikation pratades det mycket vid Högskolans seminarium Sociala medier i förra veckan. Och med prominenta gäster som Per Schlingmann och USA:s Sverigeambassa­dör Matthew Barzun kunde det inte bli annat än givande.

Bygg på dina värden
Det måste finnas en fast värdering bakom allt man gör, det är ballasten i verksamheten.
  – Se på regalskeppet Vasa. Det hade allt av den senaste teknologin från 1628, men de hade glömt det mest ba­sa­la, ballasten, gråstenen i botten som skulle hålla skep­pet i balans, säger Matthew Barzun.
Matthew Barzun, USA:s Sverigeambassadör, var under presidentvalet ansvarig för Obamas satsning på sociala medier. Och det var en kampanj som helt förändrade sättet att tänka politiskt, men även kommersiellt, kring sociala medier. Med de tankarna började diskussionen om sociala medier.

Bygg en relation
Sociala medier är ett sätt att bygga relationer med både väljare, kunder och personal. Väl använt är det väldig effektivt. Speciellt om man lyckas skapa en ”Viral marketing”, vilket innebär att man lyckas få dem som följer företaget att genom sina egna bloggar, Twitter och Facebook sprida länkar till företaget. En mun-till-öra-metod, kan man kalla det.
  – Men det kräver otroligt mycket tid, säger medieforskaren Marie Grusell vid Göteborgs universitet. Allt måste vara uppdaterat för att vara intressant.
Men när det fungerar finns inget bättre för att skapa en ny typ av samtal med kunder och anställda, dela tankar om produkten och bygga värden.
  – Twitter som kommunikation används främst för internt varumärkesbyggande, säger Maria Grusell.
Det finns också en mängd kunder som kan vara intresserade av verksamheten men som tidigare inte hört av sig. Borås stads webbansvarige Anders Kihl berättade att man numera sänder fullmäktiges möten via webb-tv och de ses av omkring 1 000 personer. Jämför det med det tiotal som i regel kommer till fullmäktige för att se allt i verkligheten. Även ditt företag kan ha verksamhet som dina kunder är intresserade av. Eller varför inte visa hur produktionen går till. Det skapar en än tätare relation mellan dig och kunden.

Mänsklig kontakt
Som politiker och företagare så handlar det om att veta vad som sägs om ens verksamhet.
  – Numera är det möjligt för alla att publicera sig, säger moderaternas kommunikationsstrateg Per Schling­mann.
Det måste man förhålla sig till, menar han, även om man inte alltid måste gå i svaromål. Kommunikations­strategen Hampus Brynolf fyllde på.
  – Man vinner inte på att vara med i sociala medier, men man kan förlora genom att inte vara med.
Men Per Schlingmann ville betona den mänskliga kontaktens betydelse.
  – För vi är alla av kött och blod och vill mötas, säger han.

* Interaktiv elektronisk kommunikation som exempelvis Facebook, Flickr, bloggar, Linked in och Twitter.

Jesper Wasling
jesper.wasling@markbladet.se
0320-209140

Kommentera!



Här ansvarar du själv för vad du skriver.
Klicka här för att läsa Markbladets policy för artikelkommentarer.

Ditt namn


Kommentar


Senaste föreningsartiklar

Neuroförbundets dagträffar på Örbygården

Efter att vi under höstens dagträffar på Örbygården, endera målat under ledning av Marianne... Läs mer

Rapport från Hyssna Pensionärsförening

15 oktober åkte vi på en resa till Ikeamuseét i Älmhult. Det var... Läs mer

Fantastiskt möte med Thor-Erics orkester på Sätila Bygdeg

Det blev många som mötte upp när Thor-Erics spelade på... Läs mer

Dún Aengus tog Irland till Sätila Bygdegård

På söndagseftermiddagen var det full fart på musiken när Dún Aengus underhöll med irländsk... Läs mer

Lav

Vi studerar lavar under våren
Någon som någon gång stannat... Läs mer

Senaste Artiklarna
Läsarartikel
Kommande föreningshändelser

Välj Rätt!

Här kan du ladda ner veckans lunchguide som hjälper dig att välja rätt!

Klicka här

Sök i tidningsarkivet
Sök i vårt arkiv, från år 2001 och framåt. Fyll i vecka och klicka på "Sök" för att se alla sidor en viss vecka. Klicka sedan på sidorna i sökresultatet för att läsa sidorna i PDF-format.

Aktuellt nummer läggs ut onsdagar ca. kl 11.00.




Välj år:
Vecka:

AnnonsMagnussons Snickeriservice
Kinna Låsservice
Marks Fastighets AB

Annonsmottagning:
Telefon växel: 0320 20 91 00
Postadress: Box 113, 511 21 Kinna
Besöksadress: Industrig 12, Skene
annons@markbladet.se

Expeditionstider:
Måndag-onsdag: 8-17
Torsdag: 8-16
Fredag: 9-15
Lunchstängt ons-fre 12-13

Redaktion:
Telefon: 0320 20 91 40
redaktion@markbladet.se

Markbladet digitaltryck:
Telefon: 0320 20 91 21
www.digitaltryckeri.nu

Prenumerationsärenden:
Telefon: 0320 20 91 00

Miss i utdelning:
distribution@markbladet.se

Swish-nummer:
123 339 85 00