PUBLICERAD 2011-11-16 11:00 | UPPDATERAD 2011-11-16 11:57

Johannas blommor

Näringsliv – Jag tyckte det behövdes en blomsteraffär, säger Johanna Nardai med en självklarhet.
Sedan knappt två år driver hon butiken Johannas blommor i Kinna centrum.

Johanna Nardai var en nyutbildad florist när hon öppnade affären, men inte ny i branschen. Med erfarenhet från S-blommor i Ulricehamn och med företagande föräldrar var det inte ett stort steg att ta till ett eget företag. Idag driver hon en blomster- och inredningsaffär med två anställda mitt i Kinna cen­trum. Men allt är inte bara hennes förtjänst, framhåller hon.
  – Jag fick mycket hjälp när jag började – av både släkt och vänner, säger hon.

Snabb etablering
Experter brukar säga att det tar två till fem år innan en verksamhet kommer igång på allvar. I så fall har Johannas blommor en ljus framtid att se fram emot.
  – Det känns som att det går bättre och bättre, säger hon.
Svårigheter finns förstås, men med en stabil marknadsföring är det inte svårt att få kunder till butiken. Det som i början är svårt är snarare att veta hur mycket som behövs och vad, blommor är en färsk­vara och mycket är dess­utom säsongsanpassat.

Typiske kunden
Jo, kvinnor är fortfarande den största kundgruppen, men männen blir fler. Även om de sällan köper krukväxter utan snarare buketter och snittblommor. Men det försöker Johanna ändra på.
Den sociala biten är viktig, både som affärsidé och för Johanna som person.
  – Det är kul att träffa folk och stå och prata med dem, säger hon och berättar att den personliga kontakten är det som skiljer hennes butik från de större kedjorna.
  – Vi kan hjälpa kunderna, säger hon med övertygelsen hos en person som vet vad hon pratar om.

Inte bara butik
Begravningsbinderier har den senaste tiden blivit en större del av verksamheten trots att det är en svår nisch att ta sig in på.
  – Det handlar mycket om förtroende och viktigast utav allt att kunden alltid skall känna sig nöjd, för egen del ger mycket till kreativiteten, säger Johanna.
Nästa steg kan bli att leverera till företag och restauranger. Med allt annat de måste göra borde det finnas många som är intresserad av att lägga ut blommor och utsmyckning på ett annat företag.
  – Jag märkte redan förra året att det finns ett stort intresse, säger Johanna.

Att det lockar att testa något nytt märks hela tiden i samtalet. Det är en stor ny­fikenhet kring allt som finns utanför huset och tillsammans med en positiv inställning till sin verksamhet gör det henne villig att våga prö­va nya metoder att nå ut. Som kranskvällar som är ett evenemang som ppå hösten kan locka upp till 150 personer.
  – Det ska vara inspiration, säger hon och berättar att hon planerar att ta in gäster till kommande kvällar.

Torget viktigt
Kommunens satsning på torget verkar nu ge positiva resultat för handeln.
  – Det känns som om det är fler personer i rörelse, säger Johanna.
Att parkeringsplatserna inte ligger på torget ser hon som en fördel för då får kunderna passera fler butiker mellan sitt ärende och sin bil. Och det får kunderna att upptäcka fler butiker i centrum.
Men då måste det hända något. Butiken får inte vara stel, den är ett skyltfönster för hela verksamheten. Då kommer kunderna att lockas även om de inte visste om det.

Klicka här för att se fler bilder...
Jesper Wasling

Jesper Wasling
jesper.wasling@markbladet.se
0320-209140

Kommentera!



Här ansvarar du själv för vad du skriver.
Klicka här för att läsa Markbladets policy för artikelkommentarer.

Ditt namn


Kommentar


Senaste föreningsartiklar

Hyssna Pensionärsförening

På det välbesökta månadsmötet för oktober tog L-G Rubne oss... Läs mer

Publiken tog Marie Arturén till sina hjärtan

Sätila Bygdegårdsförening hade engagerat Marie Arturén och Göran... Läs mer

Välbesökt medlemsmöte 26 september på Örbygården

Vi gästades av Magnus Andersson, en av Neuroförbundets rättsombud. Han gav information om... Läs mer

Neuro- på resa i Halland

Neuroförbundet i Mark gjorde i mitten av augusti en tvådagarsresa till Ästad... Läs mer

Lyckad grillkväll med Neuroförbundet 28 maj

Trots en kylig kväll blev grillkvällen på Örbygården mycket lyckad... Läs mer

Senaste Artiklarna
Läsarartikel
Kommande föreningshändelser

2019-10-26

2019-10-28

Välj Rätt!

Här kan du ladda ner veckans lunchguide som hjälper dig att välja rätt!

Klicka här

Sök i tidningsarkivet
Sök i vårt arkiv, från år 2001 och framåt. Fyll i vecka och klicka på "Sök" för att se alla sidor en viss vecka. Klicka sedan på sidorna i sökresultatet för att läsa sidorna i PDF-format.

Aktuellt nummer läggs ut onsdagar ca. kl 11.00.




Välj år:
Vecka:

AnnonsKinna Låsservice
Marks Fastighets AB
Magnussons Snickeriservice

Annonsmottagning:
Telefon växel: 0320 20 91 00
Postadress: Box 113, 511 21 Kinna
Besöksadress: Industrig 12, Skene
annons@markbladet.se

Expeditionstider:
Måndag-onsdag 8-17
Torsdag 8-16
Fredag stängt. (Tel 9-12)
Lunchstängt mån-fre 12-13

Redaktion:
Telefon: 0320 20 91 40
redaktion@markbladet.se

Markbladet digitaltryck:
Telefon: 0320 20 91 21
www.digitaltryckeri.nu

Prenumerationsärenden:
Telefon: 0320 20 91 00

Miss i utdelning:
distribution@markbladet.se

Swish-nummer:
123 339 85 00