PUBLICERAD 2012-03-05 11:00
Franzéns tror på historien
Tommy Franzén ser inköpet av Borås Wäfveri mönsterbank som både en viktig investering och en kulturhistorisk gärning.
Tommy Franzén ser inköpet av Borås Wäfveri mönsterbank som både en viktig investering och en kulturhistorisk gärning.

Franzéns tror på historien

Näringsliv Grossistföretaget Franzéns textil säljer till mindre kedjor, andra grossister och GeKås.
Det är receptet till deras framgång.
Och förmågan att hitta rätt sortiment till rätt pris, förstås.

Varje dag kommer bilar och lämnar eller hämtar från lagret.
Varje dag kommer bilar och lämnar eller hämtar från lagret.

Tommys bakgrund är klassisk. Flera i familjen har drivit firma och han hade själv en vision hur han ville jobba. När det inte sammanföll med dåvarande arbetsgivares tankar gick han vidare.
– Jag ville sälja på volym. Bra varor till vettigt pris, säger han. Det är mycket roligare. 
– Och det var inget stort steg för mig att öppna eget.

Men det är inte lätt bara för att traditionen finns där.
– Första året sålde jag allt jag kom över, det handlade bara om att få in till lönen.

Se möjligheterna
Metoden för att bygga upp företaget beskriver han som lite gammaldags.
– Jag vill tjäna pengarna först och ta investeringarna sen, säger han.

När Borås Wäfveri för några år sedan gick i konkurs fick Tommy Franzén möjlighet att köpa deras mönsterbank. Och han slog till.
– Det var värt att satsa på, säger han. Här finns allt från tidigt 1900-tal till 2010.

Riktigt hur mönsterbanken ska användas vet han inte än. Under hösten har de försökt strukturera det tillsammans med experter från textilmuseet.
– Det är en kulturskatt och jag hoppas vi kan använda några mönster snart. Kanske redan till höstens kollektion.

Egna varumärken
Mönsterbanken kommer väl till pass som ett komplement till de två varumärken de har. Strategin har varit att använda ett varumärke för de egna mönstren och som har lite högre kvalitet och det andra varumärket till kampanjer. Men det finns fler idéer.
– Målet är att vi ska ta fram ett exklusivt märke, säger Tommy.

Alltid på plats
Som grossist handlar det om att vara förberedd på kundens behov och det är Franzéns textils viktigaste säljargument.
– Vita lakan är som mjölk, de ska alltid finnas på hyllan, säger Tommy.

Därför satsar företaget på basproduktion och volym som sängkläder och handdukar.

Stannar i Kinna
En verksamhet som denna kan finnas var som helst, men för Tom­my Franzén är själva po­ä­ngen att ligga kvar i Kinna. Dels är det hemma, men det finns också andra skäl.
– Det är lättillgängligt och hyfsat centralt, säger han.

Klicka här för att se fler bilder...
Jesper Wasling

Jesper Wasling
jesper.wasling@markbladet.se
0320-209140

Kommentera!



Här ansvarar du själv för vad du skriver.
Klicka här för att läsa Markbladets policy för artikelkommentarer.

Ditt namn


Kommentar


Senaste föreningsartiklar

Wide Pinhole Camera Day

Sista helgen i april firades, traditionsenligt, hålkameradagen av ett fåtal entusiaster i... Läs mer

Lill-Babs på Sätila Bygdegård!

Full fart på Sätila Bygdegård. Cecilia Kyllinge med vänner gästade bygdegården den 1 mars,... Läs mer

Curling på matta, en utmaning för den som vågar.

På tisdagskvällen den 3 mars var det öppet hus med mattcurling på Sätila Bygdegård. Det var... Läs mer

Neuroförbundet i Marks - Årsmöte 2020

Årsmötet lockade ett 40-tal till Örby dagcentral där ordförande Eva Peterson hälsade... Läs mer

Neuro- revyresa till Falkenberg

Neuroförbundet i Mark använde skottdagen för att se årets Falkenbergsrevy. 34 förväntansfulla... Läs mer
Senaste Artiklarna
Läsarartikel
Kommande föreningshändelser

Välj Rätt!

Här kan du ladda ner veckans lunchguide som hjälper dig att välja rätt!

Klicka här

Veckans mest kommenterade artiklar
    Sök i tidningsarkivet
    Sök i vårt arkiv, från år 2001 och framåt. Fyll i vecka och klicka på "Sök" för att se alla sidor en viss vecka. Klicka sedan på sidorna i sökresultatet för att läsa sidorna i PDF-format.

    Aktuellt nummer läggs ut onsdagar ca. kl 11.00.




    Välj år:
    Vecka:

    Annonsmottagning:
    Telefon växel: 0320 20 91 00
    Postadress: Box 113, 511 21 Kinna
    Besöksadress: Industrig 12, Skene
    annons@markbladet.se

    Tillfälliga
    expeditionstider:

    Måndag-torsdag 9-15
    Fredag 9-12
    Lunchstängt 12-13

    Redaktion:
    Telefon: 0320 20 91 40
    redaktion@markbladet.se

    Markbladet digitaltryck:
    Telefon: 0320 20 91 21
    www.digitaltryckeri.nu

    Prenumerationsärenden:
    Telefon: 0320 20 91 00

    Miss i utdelning:
    distribution@markbladet.se

    Swish-nummer:
    123 339 85 00

    Ansvarig utgivare:
    Simon Leppämäki
    simon@markbladet.se

    Markbladet Integritetspolicy: