AnnonsFärghuset
PUBLICERAD 2014-05-28 11:00

Skolans dubbla budskap

I den svenska skolan säger lärarna att man inte ska skolka, inte ska strunta i läxorna, inte ska missköta sig på lektionerna.
Det finns ett fenomen som inom kommunikationsvetenskapen kallas ”dubbla budskap”. Det betyder i enkla drag att man säger en sak samtidigt som man signalerar en annan.

I den svenska skolan säger man till eleverna att de inte ska skolka, att de inte ska strunta i läxorna och att de inte ska missköta sig på lektionerna. Samtidigt signalerar man att det är okej att skolka, strunta i läxorna och missköta sig på lektionerna.

Inga bestraffningar
Detta gör man genom en närapå total avsaknad av sanktioner och bestraffningar. Man ger eleverna chans efter chans efter chans. Man låter kaoset i klassrummet fortgå. Man ger upp hoppet om att alla ska göra sin läxa. Man ser skolk och sena ankomster som naturliga inslag i skolans vardag.

Det är inte elevernas fel att de fortsätter skolka, strunta i läxorna och missköta sig på lektionerna. Det är ett inlärt beteende som formats av den välmenande vuxenvärlden som tycker att disciplin, ordning och reda är omoderna begrepp som inte passar in i den svenska skolans mjuka värdegrund.

I ord och handling
Om man kommunicerar någonting och vill att mottagaren ska förstå innebörden i det man kommunicerar och ta det på allvar fungerar det ofta dåligt med dubbla budskap.

Om den svenska skolan på allvar vill rycka upp sig från PISA-träsket måste man börja visa, i såväl ord som handling, vilka krav som ställs på eleverna. För att kunna göra detta måste lagstiftning, metoder och attityder förändras för att ge lärarna tillbaka deras status, auktoritet och möjligheter att styra i klassrummet.

En annan viktig förutsättning för förbättring är alla föräldrars solidariska medverkan i sina barns utveckling och lärande. 

 

Tove Phillips
Jan-Ola Gustafsson
Lars-Åke Marmander
Marks Oberoende
Demokrater

Kommentera!


Alla kommentarer till den här artikeln granskas av Markbladets moderatorer innan de publiceras.
Sidor:
1
Sortera:

Bortskämda lärare utan resultat , sänk lönen!!!!
Till alla lärare: Vilken arbetsgrupp kan kollektivt vara helt verklighetsfrånvända? Andra yrken träffar andra vuxna med personlighet och yrken, lärare läxar barn och jämrar sig över jobbiga föräldrar i fiakpausen. Fikapausen sträcker sig hela sommaren lång.... läs mer 02 jun kl. 10:58
Stackars lurade rektor
Allt har ett pris, även juridiskt.... Well well... 02 jun kl. 14:51
Pelle Herman
Ja, skolan äter upp kattungar - inte får de vad som krävs för att klara sig. Ekonomi, eller kanske ren lathet? Vem vet? 01 jun kl. 21:09
Ekologisk
Skolan har flera budskap till folket än någon ens kan ana utan smärta.. 01 jun kl. 15:00
Stella har käkat middag
Voltaire behöver vara med. Det finns flera märkliga lärare än elever. Önskar veta vad som i faitradens namn nu ska levereras. Ett rätt gör inte 100 fel ok. Lycka till med att leverera budskapet till "folket". En bra rektor skulle inse skolans läge. Älskar ekologiskt tänkande, men inte patriarkat i underkastelse. 01 jun kl. 19:34
Humanist
Hela artikeln osar bakåtsträvan och brist på visioner och insikt. Att visa för de stökiga barnen att beteendet ger konsekvenser kanske inte låter så farligt för vissa men betänk då att detta beteende kanske har bakomliggande orsaker som ett otryggt hem, ett he... läs mer 30 maj kl. 13:33
Tunnelseende
Alla barn och ungdomar är olika och utvecklas olika - att jämföra stökiga barn eller ungdomar som behöver extra hjälp, med att de kommer från sämre förhållanden är otroligt kategorisk och faktiskt cyniskt. Att så enkelt sätta etiketter på barn och ungdomar är ointelligent. Vi har en skola som premierar en viss typ av människor och alla passar inte in i samma form, det betyder inte att de på något sätt är sämre eller kommer från sämre förhållanden. Roten till många problem i skolan är de signaler eller ickesignaler som samhället ger. Alla familjer brottas med olika typer av problem under olika faser i livet, den som tror att barn och unga far illa av motstånd har inte förstått mycket av livet. Samhället får vad de förtjänar, genom att ge otydliga budskap blir barn och unga vilsna och förvirrade. Marks kommun har inte lyckats med särskilt mycket av vad det gäller omsorg och förståelse för de mekanismer som familjer och deras ungdomar brottas med. Fördomar och förödmjukelser präglar kommunens människosyn! Barn och unga behöver gränser och vägledning! Artikeln belyser den demontering av skolan som redan pågått under årtionden. Lärarmandat, såväl som föräldramandat har fråntagits oss vuxna. Barn och unga har lämnas vind för våg. Varken barn eller föräldrar kan göra så mycket åt det, dit samhället har drivits beror på vart de politiska vindarna har blåst. Och de politiska vindarna har inte blåst i förmån för familjerna! 01 jun kl. 23:01
Stella mådde dåligt efter middagen
Artur Miller - Vad är det egentligen som Loman säljer? Svar: Han säljer sig själv. Livslögner, också om svenska skolans havererade och ramlade Pisatorn. 01 jun kl. 20:39
Martinsson
Inlägget är ett exempel på vad som börjar bli alltmer vanligt i dagens Sverige. Nämligen den bristande förmågan att tillgodogöra sig skriven text utan att förvanska dess andemening. Artikeln syftar framåt i positiv anda. Tyvärr är det numera beklämmande vanligt med barn och ungdomar som har trassliga uppväxtförhållanden och där vårdnadshavarna lastar över uppfostran av barnen på skolan. Detta bör dock inte leda till att de elever som vill tillgodogöra sig undervisningen saboteras av den stökiga gruppen. 01 jun kl. 13:19
Tove Phillips
Är det bakåtsträvande att försöka komma tillrätta med problem som ändå måste vara ganska uppenbara även för den bäste humanist? Och är det då framåtsträvande att fortsätta på en linje som uppenbarligen inte fungerar? Eller är det som vanligt de magiska orden "mer resurser" som ska lösa problemen (trots att de inte verkar ha någon avgörande betydelse när man tittar på andra länder)? Barn med svåra uppväxtvillkor måste naturligtvis få hjälp och stöd. Att ge hjälp och stöd är väl inte detsamma som att acceptera destruktiva beteenden och regelbrott? Eller? Hur kommer det sig att det alltid är några som får en bild av elaka, känslokalla och diskriminerande lärare med piskan i handen så snart man pratar om ordning och reda i skolan? Det, om något, osar bakåtsträvande och brist på visioner och insikt. 30 maj kl. 15:05
Frimodig ---
Just de sa de i Ug.Ganka ok, snarare UG som går för långt - men hur lever dessa FRIMODIGA privat. Kolla, är dina barns lärare frimodig bör verkligen rektorn agera KRAFRIGT. Det är så långt bort från läroplanen som gå att komma.... 29 maj kl. 18:52

Det finns totalt 8 kommentar till artikeln.

Sidor:
1
Visa antal inlägg:

Här ansvarar du själv för vad du skriver.
Klicka här för att läsa Markbladets policy för artikelkommentarer.

Ditt namn


Kommentar


Senaste föreningsartiklar

HRFs Medlemsmöte

Hörselskadades förening i Mark har haft medlemsmöte i Skene församlingshem. Ordförande Roland... Läs mer

HRFs Årsmöte

Hörselskadades förening i Mark har haft årsmöte i Kinna... Läs mer

Marks konstgrafiska Verkstad uppmärksammade Earth Hour

På Framnäs Ateljé bjöds det på en drivande konsert av duon "SUPERKRAFTER"från Stockholm,... Läs mer

Årsmöte 2016

Den 24 februari 2016 hade SPF Seniorerna Markbygden sitt årsmöte och ett 70-tal... Läs mer

Sveriges Nationaldag firades på Mariebergsparken i Kinna.

Årets firande av nationaldagen skedde på Mariebergsparken. Nationaldagstalande gjorde Margareta... Läs mer
Senaste Artiklarna
Läsarartikel
Kommande föreningshändelser

2017-10-22

Välj Rätt!

Här kan du ladda ner veckans lunchguide som hjälper dig att välja rätt!

Klicka här

Veckans mest kommenterade artiklar
Sök i tidningsarkivet
Sök i vårt arkiv, från år 2001 och framåt. Fyll i vecka och klicka på "Sök" för att se alla sidor en viss vecka. Klicka sedan på sidorna i sökresultatet för att läsa sidorna i PDF-format.

Aktuellt nummer läggs ut onsdagar ca. kl 11.00.




Välj år:
Vecka:

AnnonsMagnussons Snickeriservice
Kinna Låsservice
Målerifirma Rune C
Marks Fastighets AB

Annonsmottagning:
Telefon växel: 0320 20 91 00
Postadress: Box 113, 511 21 Kinna
Besöksadress: Industrig 12, Skene
annons@markbladet.se

Expeditionstider:
Måndag-onsdag: 8-17
Torsdag: 8-16
Fredag: 9-15
Lunchstängt ons-fre 12-13

Redaktion:
Telefon: 0320 20 91 40
redaktion@markbladet.se


Markbladet digitaltryck:
Telefon: 0320 20 91 21
www.digitaltryckeri.nu

Prenumerationsärenden:
Telefon: 0320 20 91 00


Miss i utdelning:
distribution@markbladet.se

Ansvarig utgivare:
Matz Hammarström
matz.hammarstrom@markbladet.se