PUBLICERAD 2016-09-21 11:00

Det behövs både morot och piska

Nu är det den europeiska trafikantveckan. Runt om i hela Europa lyfts det hållbara resandet och klimatsmarta transporter.

Många kommuner och regioner vill öka andelen som reser kollektivt, går eller cyklar. Riksdagens trafikutskott vill att kollektivtrafiken på sikt ska utgöra en dubbelt så stor del av vårt resande.
På flera håll i landet, i synnerhet i våra storstäder, görs investeringar i ökad kollektivtrafik. I regeringens stadsmiljöavtal och Sverigeförhandlingen ingår nya satsningar på spårvägar, kapacitetsstark busstrafik och tunnelbanor.

Biltrafiken ökar
Trots målsättningarna och de goda ambitionerna att öka det hållbara resandet ökar
istället biltrafiken både i Västra Götaland och i Sverige i stort.
Mellan 2014 och 2015 ökade bilresandet bara i Västra Götaland med 27 miljoner mil. I hela landet ökade resandet i personbil med närmare 150 miljoner mil. Och det i ett läge där biltrafiken borde minska för att vi ska klara de nationella klimatmålen.
Resandet med kollektivtrafik ökar också, men då till stor del på bekostnad av andra hållbara trafikslag som cykel och gång.

Mindre attraktiv
Förbättringar i kollektivtrafiken är viktiga, men räc­ker inte för att förändra våra resvanor. Utbyggnaden av kollektivtrafik måste kombineras med styrmedel som gör bilresan mindre attraktiv.
Vi på K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektiv­trafik, har sammanställt forsk­ning som visar att det är en kombination av ”morötter och piskor” som på riktigt kan ändra våra resvanor i mer hållbar riktning.
Nivån på parkeringsavgifter och tillgång på p-platser är två exempel på faktorer som kraftigt påverkar valet av färdmedel. Och genom att prioritera kollektivtrafikens framkomlighet, med högre hastigheter och direktare körvägar kan man höja kollektivtrafikens konkurrenskraft.
Att både begränsa parkeringsmöjligheter och underlätta för busstrafik ger alltså större effekt än om bara det ena styrmedlet skulle användas.

Upp till kommunerna
Nu är det upp till kommun- och regionpolitikerna i Västra Götaland att fortsätta engagera sig för hållbara transporter även efter trafikantveckan, och med hjälp av både morot och piska styra mot hållbara transporter.

John Hultén
fil dr i statsvetenskap
och föreståndare K2 –
Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik

Kommentera!


Alla kommentarer till den här artikeln granskas av Markbladets moderatorer innan de publiceras.

Här ansvarar du själv för vad du skriver.
Klicka här för att läsa Markbladets policy för artikelkommentarer.

Ditt namn


Kommentar


Senaste föreningsartiklar

Wide Pinhole Camera Day

Sista helgen i april firades, traditionsenligt, hålkameradagen av ett fåtal entusiaster i... Läs mer

Lill-Babs på Sätila Bygdegård!

Full fart på Sätila Bygdegård. Cecilia Kyllinge med vänner gästade bygdegården den 1 mars,... Läs mer

Curling på matta, en utmaning för den som vågar.

På tisdagskvällen den 3 mars var det öppet hus med mattcurling på Sätila Bygdegård. Det var... Läs mer

Neuroförbundet i Marks - Årsmöte 2020

Årsmötet lockade ett 40-tal till Örby dagcentral där ordförande Eva Peterson hälsade... Läs mer

Neuro- revyresa till Falkenberg

Neuroförbundet i Mark använde skottdagen för att se årets Falkenbergsrevy. 34 förväntansfulla... Läs mer
Senaste Artiklarna
Läsarartikel
Kommande föreningshändelser

2020-09-22

2020-09-23

Välj Rätt!

Här kan du ladda ner veckans lunchguide som hjälper dig att välja rätt!

Klicka här

Veckans mest kommenterade artiklar
    Sök i tidningsarkivet
    Sök i vårt arkiv, från år 2001 och framåt. Fyll i vecka och klicka på "Sök" för att se alla sidor en viss vecka. Klicka sedan på sidorna i sökresultatet för att läsa sidorna i PDF-format.

    Aktuellt nummer läggs ut onsdagar ca. kl 11.00.




    Välj år:
    Vecka:

    Annonsmottagning:
    Telefon växel: 0320 20 91 00
    Postadress: Box 113, 511 21 Kinna
    Besöksadress: Industrig 12, Skene
    annons@markbladet.se

    Tillfälliga
    expeditionstider:

    Måndag-torsdag 9-15
    Fredag 9-12
    Lunchstängt 12-13

    Redaktion:
    Telefon: 0320 20 91 40
    redaktion@markbladet.se

    Markbladet digitaltryck:
    Telefon: 0320 20 91 21
    www.digitaltryckeri.nu

    Prenumerationsärenden:
    Telefon: 0320 20 91 00

    Miss i utdelning:
    distribution@markbladet.se

    Swish-nummer:
    123 339 85 00

    Ansvarig utgivare:
    Simon Leppämäki
    simon@markbladet.se

    Markbladet Integritetspolicy: