AnnonsFärghuset
PUBLICERAD 2017-07-12 11:00

Replik på ”Spelkulturen och sexism” v26 Det går inte ihop

I Markbladet vecka 26 läste jag en insändare angående sexism i spelvärlden på sida 37. Igenom i princip hela debattartikeln kände jag mig förvirrad och det var först vid andra läsningen jag verkligen började förstå vad skribenten pratade om.

Skribenten har till en början rätt i att en stor del av varför vi har dator/tv-spel är att uppleva saker vi annars inte kunde, men går sedan in på att spelutvecklare objektifierar kvinnor. Jag är här lite osäker på om syftet är på att kvinnliga karaktärer är objektifierade eller om det är på vad spelutvecklare marknadsför till kvinnor/tjejer.

Förutfattade meningar
En stor del av problemet med hela debattartikeln är att skribenten inte verkar ha mer än förutfattade meningar om spelvärlden. Hon säger att hon gick in på en ”spelsite” och fann en kategori vid namn ”Tjejspel”. Det är ganska uppenbart att hon pratar om en sida med flash-/webbläsarspel och inte något riktigt spel som faktiskt är publicerat under något riktigt företag, utan till större delen består av snabbt ihopslängda skol- eller hobbyprojekt med sällan fler än 2–3 personer som jobbat på det.
Anledningen till att det finns en tjej-kategori handlar nästan enbart om att spelen där är gjorda för att specifikt tjejer ska tycka om dem.

Vi är olika
Skribenten kanske inte håller med om det men tjejer och killar tycker om olika saker,  samtidigt finns det inget som säger att en kille inte får spela ”tjejspel” och tvärtom.
I slutet av debattartikeln skriver skribenten: ”Ingen föds till att gilla cupcakes eller hockeyklubbor med eldsflammor på. Det är en social konstruktion”.
Cupcakes och hockeyklubbor med eldsflammor på är för specifikt (jag var själv aldrig mycket för eldsflammor) men man kan se tydliga tendenser om vad man tycker om beroende på kön. Exempelvis så har vetenskapliga studier gjorts på små barn och vilka leksaker de valde att leka med när de fick välja helt fritt från ett ganska stort utbud av lite allt möjligt utan andra barn runt om. Det har även gjorts en mer tveksam studie på bebisar om vad de föredrar och redan där kunde man se en skillnad mellan pojkar och flickor.
Att det är en social konstruktion tror jag därmed inte på. Jag minns själv som barn att ”tjej-leksaker” för det mesta inte intresserade mig och när det gjorde det fanns det ofta en anledning som att det fanns någon cool teknik i dem.


Simon Lundh

Kommentera!


Alla kommentarer till den här artikeln granskas av Markbladets moderatorer innan de publiceras.

Här ansvarar du själv för vad du skriver.
Klicka här för att läsa Markbladets policy för artikelkommentarer.

Ditt namn


Kommentar


Senaste föreningsartiklar

HRFs Medlemsmöte

Hörselskadades förening i Mark har haft medlemsmöte i Skene församlingshem. Ordförande Roland... Läs mer

HRFs Årsmöte

Hörselskadades förening i Mark har haft årsmöte i Kinna... Läs mer

Marks konstgrafiska Verkstad uppmärksammade Earth Hour

På Framnäs Ateljé bjöds det på en drivande konsert av duon "SUPERKRAFTER"från Stockholm,... Läs mer

Årsmöte 2016

Den 24 februari 2016 hade SPF Seniorerna Markbygden sitt årsmöte och ett 70-tal... Läs mer

Sveriges Nationaldag firades på Mariebergsparken i Kinna.

Årets firande av nationaldagen skedde på Mariebergsparken. Nationaldagstalande gjorde Margareta... Läs mer
Senaste Artiklarna
Läsarartikel
Kommande föreningshändelser

2017-10-18

2017-10-19

2017-10-21

2017-10-22

Välj Rätt!

Här kan du ladda ner veckans lunchguide som hjälper dig att välja rätt!

Klicka här

Veckans mest kommenterade artiklar
Sök i tidningsarkivet
Sök i vårt arkiv, från år 2001 och framåt. Fyll i vecka och klicka på "Sök" för att se alla sidor en viss vecka. Klicka sedan på sidorna i sökresultatet för att läsa sidorna i PDF-format.

Aktuellt nummer läggs ut onsdagar ca. kl 11.00.




Välj år:
Vecka:

AnnonsMarks Fastighets AB
Magnussons Snickeriservice
Kinna Låsservice
Målerifirma Rune C

Annonsmottagning:
Telefon växel: 0320 20 91 00
Postadress: Box 113, 511 21 Kinna
Besöksadress: Industrig 12, Skene
annons@markbladet.se

Expeditionstider:
Måndag-onsdag: 8-17
Torsdag: 8-16
Fredag: 9-15
Lunchstängt ons-fre 12-13

Redaktion:
Telefon: 0320 20 91 40
redaktion@markbladet.se


Markbladet digitaltryck:
Telefon: 0320 20 91 21
www.digitaltryckeri.nu

Prenumerationsärenden:
Telefon: 0320 20 91 00


Miss i utdelning:
distribution@markbladet.se

Ansvarig utgivare:
Matz Hammarström
matz.hammarstrom@markbladet.se