AnnonsRingreparationer
PUBLICERAD 2017-08-16 11:00

Replik på ”Förbjud okynnesfordon” v 31 Se verkligheten!

Vet inte egentligen om du behöver någon uppmärksamhet. För jag tänker att du skrev detta i tron att alltid retar det någon. Och ja, det gör det!

Och sen hoppas jag att du är själv i ditt slag med sådana åsikter. För du kan ju omöjligt ha några ungdomar med fordon i din närmaste krets.
En liten men stor fråga
Artikeln ”Stärk ungas frihet även på landsbygden” v 30 är riktad till hela Sverige men mest Västsverige inte bara Marks kommun. Synd att den insändaren inte fick någon positiv replik. För det förtjänar den.
Jag tackar Cecilia Widegren och Mats Green att dom tar sig an en så förhållandevis liten fråga men som är så stor för oss som är föräldrar till ungdomarna med fordonen. Anledningen att dom kämpar med transportstyrelsen och regeringen är ju att fordonen ska bli miljövänligare och tystare. Samt att polisen inte ska behöva lägga all sin energi på att plocka in alla A-traktorer. Kostar samhället en massa pengar.

Se dig om!
Jag önskar att du tar dig en tur runt om i Sverige och ser hur det ser ut. Det är långt till kollektivtrafiken på många håll. Egentligen nästan överallt där jag bor utanför Svenljunga och högre upp i landet är det nog inte bättre.
Mina grabbar och deras kompisar lägger ner mycket tid och energi på sina A-traktorer. För att det är deras hobby. Dom lär sig massor hela tiden. Dessutom har dom en väldigt fin gemenskap.

Är flyget bättre?
Vill nog påstå att dessa ungdomar är Sveriges framtid. Dom jobbar på sin fritid för att få pengar till att köpa diesel och bensin. Okynnes­körning kanske är bättre än sönderslagna busskurer, nerklottrade husfasader, inbrott i källare, villor och så vidare. Fylla och drogmissbruk. Vad vet jag! Flyga är det bättre? Jag tycker att A- och Epa-traktorer, mopeder är guds gåva till alla mammor på landsbygden.

Susanne Pohl Lilja

 

Med veckans två inlägg om A- och EPA-traktorer sätter vi streck i debatten.
Maria Johansson, debattredaktör

Kommentera!


Alla kommentarer till den här artikeln granskas av Markbladets moderatorer innan de publiceras.
Sortera:

Thomas
När man läser stilamans inlägg förstår man att han har inga barn. Låt ungarna köra,vakna.upp. 16 aug kl. 20:47
Anders
Tyvärr är det så att en del som okynneskör även är ansvariga för inbrott, skadegörelse och andra brott. Jag har inga problem med ungdomar som sköter sig. Tyvärr förstår inte många ungdomar när gränsen är nådd. Ni ungdomar som sköter sig borde vara tuff... läs mer 16 aug kl. 14:35
Anders
Stillman. Instämmer i ditt inlägg. Olika debatter. 17 aug kl. 21:27
Stillaman
anders: Jag kanske missat ngt steg i debatten, men jag antog att ursprunget var huruvida man skulle förbjuda vissa fordonsslag eller ej, samt att ngn miljöstolle på valt departement yttrade sig om frågan, som vanligt med rosa glasögon på näsan. Så som sagt: Det finns redan en lagstiftning som reglerar störande okynneskörning oaktat fordonsslag. Det har mer, som vi båda uppenbart konstaterar, med ordningsmaktens förfall att göra. Och om det är de som buskör som gör inbrott har jag ingen kunskap om, och har väl knappast någon historisk koppling att hänvisa till, men visst kan det vara så i detta fallet. Det låter jag vara osagt. Sedan håller jag absolut med om att föräldrar som inte ser skillnad på en opluggad moppe eller a-traktor (alt bryr sig) borde granskas, men den gärningen hör ju hemma i en tredje debatt, då inte ens detta behöver ha koppling till buskörning eller annan kriminalitet. Min poäng är alltså att det inte finns ngn logisk koppling till fordonsslag, buskörning, övrig kriminalitet. Det bör vara separata debatter. 17 aug kl. 07:34
Stillaman
Korr: "inte desto mindre vanligt" ska det givetvis vara. 16 aug kl. 19:30
Anders.
Stillman: Den här debatten handlar inte om de som skruvar,mekar och sköter sig. Den handlar om ungdomar som kör i timtal,leker sladdar och stör folk. Samma med mopeder. Folk har tröttnat på ungdomar som inte sköter sig. Rättsväsendet har tyvärr tappat greppet här. Precis som du skriver. 16 aug kl. 18:53
Stillaman
Anders: Handlar ju i detta om traktorernas vara eller icke vara, och i vilken form de isf ska få vara. Störande okynneskörning är ju en annan fråga som redan regleras i lagen och gäller alla fordonsslag. Att en obstinat individ i en nämnd retar sig på något vederbörande inte har med att göra är absurt, men inte desto mindre ovanligt numera. Låt ungarna köra och skruva med sina fordon, detta är sannolikt bättre utbildning och ger mer praktisk erfarenhet än alla instegsjobb eller arbetsmarknadsåtgärder alla kategorier. Däremot ska de givetvis inte plugga ur maskinerna så de går illegalt, men det är ju ff en fråga för polisen. Det kan man komma runt med tex årlig besiktning, täta flygande kontroller och ökad satt hastighet till tex 50Km/h. Att polisen med sitt ledarskap sett till att de tappat både greppet om buset och sin personal är ju ett problem de får lösa internt. Miljödårar och andra vänsteraktivister ska alltid vara så överkänsliga. det finns verkliga, både miljömässiga och organisatoriska, problem i samhället man borde prioritera. 16 aug kl. 15:51

Det finns totalt 2 kommentar till artikeln.

Visa antal inlägg:

Här ansvarar du själv för vad du skriver.
Klicka här för att läsa Markbladets policy för artikelkommentarer.

Ditt namn


Kommentar


Senaste föreningsartiklar

Spök och tipspromenad i Ubbhult

Den 27:e oktober för 15:e året i rad arrangerades den populära Spök- och... Läs mer

HRFs Medlemsmöte

Hörselskadades förening i Mark har haft medlemsmöte i Skene församlingshem. Ordförande Roland... Läs mer

HRFs Årsmöte

Hörselskadades förening i Mark har haft årsmöte i Kinna... Läs mer

Marks konstgrafiska Verkstad uppmärksammade Earth Hour

På Framnäs Ateljé bjöds det på en drivande konsert av duon "SUPERKRAFTER"från Stockholm,... Läs mer

Årsmöte 2016

Den 24 februari 2016 hade SPF Seniorerna Markbygden sitt årsmöte och ett 70-tal... Läs mer

Senaste Artiklarna
Läsarartikel
Kommande föreningshändelser

2017-11-19

2017-11-22

Välj Rätt!

Här kan du ladda ner veckans lunchguide som hjälper dig att välja rätt!

Klicka här

Veckans mest kommenterade artiklar
Sök i tidningsarkivet
Sök i vårt arkiv, från år 2001 och framåt. Fyll i vecka och klicka på "Sök" för att se alla sidor en viss vecka. Klicka sedan på sidorna i sökresultatet för att läsa sidorna i PDF-format.

Aktuellt nummer läggs ut onsdagar ca. kl 11.00.




Välj år:
Vecka:

AnnonsMålerifirma Rune C
Marks Fastighets AB
Magnussons Snickeriservice
Kinna Låsservice

Annonsmottagning:
Telefon växel: 0320 20 91 00
Postadress: Box 113, 511 21 Kinna
Besöksadress: Industrig 12, Skene
annons@markbladet.se

Expeditionstider:
Måndag-onsdag: 8-17
Torsdag: 8-16
Fredag: 9-15
Lunchstängt ons-fre 12-13

Redaktion:
Telefon: 0320 20 91 40
redaktion@markbladet.se


Markbladet digitaltryck:
Telefon: 0320 20 91 21
www.digitaltryckeri.nu

Prenumerationsärenden:
Telefon: 0320 20 91 00


Miss i utdelning:
distribution@markbladet.se

Ansvarig utgivare:
Matz Hammarström
matz.hammarstrom@markbladet.se