AnnonsMotor Trend
PUBLICERAD 2017-11-15 11:00

Vad är en miljöbil?

Förvirringen är stor vid köp av ny person­bil. Vilka bilar är bäst för miljön i år? Rekommendationerna har haft ett kort bäst före datum och att bilköpare idag är skeptiska till nya köpråd är fullt förståligt. De har blivit blåsta förut.

Svante Axelsson,
nationell samordnare för Fossilfritt Sverige
Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige

Nu är dock förutsättningarna goda för stabila spelregler och det finns hållbara argument för vilka bilar som är framtidens miljöbilar.
I början av 2000-talet var det etanolbilen som gällde men efter att den oförtjänt fått dåligt rykte som ”svältskapare” och skattereglerna ändrats har marknaden brakat ihop.
Istället blev dieselbilen miljöbil eftersom den släpper ut mindre koldioxid än bensinbilen, men sedan uppdagades att utsläppen av hälsovådliga kväveoxider och partiklar var betydligt högre än biltillverkarna uppgivit.
Nu måste det dock bli ordning på torpet. Regeringens nya bonus-malus-förslag ger rabatt vid nyförsäljning av elbilar, laddhybrider (som inte släpper ut mer än 60 g CO2/km) och biogasbilar, och träder i kraft i juli nästa år. Då är det viktigt att den gamla miljöbilsdefinitionen där många dieselbilar också ingår byts ut till att bara omfatta de bilar som får bonus. Då blir det tydligt för konsumenten vad det är som gäller.

Utmaning
Under de nio första månaderna under 2017 utgjorde elbilar, laddhybrider och biogasbilar endast 5,2 procent av nybilsförsäljningen och eftersom en bil som köps in idag kommer rulla på vägarna i cirka 17 år krävs snabba förändringar. För att öka tempot ytterligare har Fossilfritt Sverige startat en utmaning som riktar in sig på tjänstebilsmarknaden.
Över hälften av alla nya bilar som kommer ut på marknaden köps nämligen av företag och organisationer. Att påverka tjänstebilsmarknaden, där även de så kallade förmånsbilarna ingår, skapar alltså ett enormt momentum på nybilsförsäljningen och på längre sikt marknaden för begagnade bilar.
Därför utmanar nu Fossilfritt Sverige företag, kommuner, myndigheter och andra organisationer att bara upphandla de nya miljöbilarna – elbilar, laddhybrider och biogasbilar.
Redan har 50 organisationer med sammanlagt över 6 000 bilar antagit utmaningen och ju fler som följer efter ju snabbare ökar andelen nya miljöbilar i den svenska fordonsparken och därmed ökar chanserna att uppnå både klimatmål och bättre stadsluft.

Svante Axelsson,
nationell samordnare för Fossilfritt Sverige

Kommentera!


Alla kommentarer till den här artikeln granskas av Markbladets moderatorer innan de publiceras.
Sortera:

Stillaman
Fiffigt att sätta gränsen vid 60 g CO2/km. Det är ju ytterst få som kommer ned i de siffrorna, åtminstone om man vill få in mer än en portfölj i fordonet och/eller resa längre än 10 mil/dag utan att få ryggskott eller hörselnedsättning... Alla har dessvärr... läs mer 15 nov kl. 14:03

Det finns totalt 1 kommentar till artikeln.

Visa antal inlägg:

Här ansvarar du själv för vad du skriver.
Klicka här för att läsa Markbladets policy för artikelkommentarer.

Ditt namn


Kommentar


AnnonsMotor Trend
Senaste föreningsartiklar

Spök och tipspromenad i Ubbhult

Den 27:e oktober för 15:e året i rad arrangerades den populära Spök- och... Läs mer

HRFs Medlemsmöte

Hörselskadades förening i Mark har haft medlemsmöte i Skene församlingshem. Ordförande Roland... Läs mer

HRFs Årsmöte

Hörselskadades förening i Mark har haft årsmöte i Kinna... Läs mer

Marks konstgrafiska Verkstad uppmärksammade Earth Hour

På Framnäs Ateljé bjöds det på en drivande konsert av duon "SUPERKRAFTER"från Stockholm,... Läs mer

Årsmöte 2016

Den 24 februari 2016 hade SPF Seniorerna Markbygden sitt årsmöte och ett 70-tal... Läs mer

AnnonsMotor Trend
Senaste Artiklarna
Läsarartikel
Kommande föreningshändelser

Välj Rätt!

Här kan du ladda ner veckans lunchguide som hjälper dig att välja rätt!

Klicka här

Veckans mest kommenterade artiklar
Sök i tidningsarkivet
Sök i vårt arkiv, från år 2001 och framåt. Fyll i vecka och klicka på "Sök" för att se alla sidor en viss vecka. Klicka sedan på sidorna i sökresultatet för att läsa sidorna i PDF-format.

Aktuellt nummer läggs ut onsdagar ca. kl 11.00.




Välj år:
Vecka:

AnnonsMålerifirma Rune C
Marks Fastighets AB
Magnussons Snickeriservice
Kinna Låsservice

Annonsmottagning:
Telefon växel: 0320 20 91 00
Postadress: Box 113, 511 21 Kinna
Besöksadress: Industrig 12, Skene
annons@markbladet.se

Expeditionstider:
Måndag-onsdag: 8-17
Torsdag: 8-16
Fredag: 9-15
Lunchstängt ons-fre 12-13

Redaktion:
Telefon: 0320 20 91 40
redaktion@markbladet.se


Markbladet digitaltryck:
Telefon: 0320 20 91 21
www.digitaltryckeri.nu

Prenumerationsärenden:
Telefon: 0320 20 91 00


Miss i utdelning:
distribution@markbladet.se

Ansvarig utgivare:
Matz Hammarström
matz.hammarstrom@markbladet.se