En man i 75-årsåldern från Mark åtalas efter att ha försökt köra på en polis vid en trafikkontroll i december.
MARK Enligt åtalet genomförde polisen en trafikkontroll i kommunen när en polisman gav stopptecken till bilisten. Föraren ska då i stället ha ökat hastigheten och kört mot polisen.
Om polisen inte hade flyttat på sig hade han blivit påkörd.
När Markbon senare kontrollerades visade det sig att han intagit alkohol i sådan mängd att alkoholkoncentrationen i hans blod uppgick till 1,40 promille. Han saknade dessutom körkort.
Nu åtalas mannen för försök till grovt våld mot tjänsteman, grovt rattfylleri och olovlig körning.
Han erkänner grovt rattfylleri och olovlig körning men förnekar försök till grovt våld mot tjänsteman.