Veckans tidning

Bilist med 1,4 promille var nära att köra över polis

Publicerad: (uppdaterad 12 maj 2026 kl 15:28)

En man i 75-årsåldern från Mark åtalas efter att ha försökt köra på en polis vid en trafikkontroll i december.

Annons

MARK Enligt åtalet genomförde polisen en trafikkontroll i kommunen när en polisman gav stopptecken till bilisten. Föraren ska då i stället ha ökat hastigheten och kört mot polisen.

Om polisen inte hade flyttat på sig hade han blivit påkörd.

När Markbon senare kontrollerades visade det sig att han intagit alkohol i sådan mängd att alkoholkoncentrationen i hans blod uppgick till 1,40 promille. Han saknade dessutom körkort.

Nu åtalas mannen för försök till grovt våld mot tjänsteman, grovt rattfylleri och olovlig körning.

Han erkänner grovt rattfylleri och olovlig körning men förnekar försök till grovt våld mot tjänsteman.

TEXT:

Johanna Molin

Bilagor

Laddar

Hur långt går Sverige i fotbolls-VM?

Tack för din röst
Du har redan röstat på den här omröstningen
Välj ett alternativ!