MARK En man från Marks kommun dömdes i veckan för djurplågeri och får nu böta totalt 16 000 kronor.
Åklagaren menade att mannen hade låtit hunden lida genom att inte sköta om hunden och inte ta den till veterinär i tid när den blev sjuk. Borås tingsrätt delade den uppfattningen och bedömde att mannen hade agerat grovt oaktsamt.
Vanvården uppdagades i samband med att mannen till slut tog sin hund till veterinären. Där konstaterades att hunden var allvarligt sjuk, med flera olika hälsoproblem, samt att lidandet lär ha pågått under en längre tid.
Mannen själv menade att han hade skött om hunden och att hundens hälsotillstånd hade försämrats snabbt på kort tid.