MARK En tonårskille från Marks kommun har dömts för olovlig körning. Händelsen uppdagades när killen var ute och körde med sin a-traktor. Bakom killen körde en polisanställd som var ute på privata ärenden.
Polismannen reagerade på att a-traktorn körde alldeles för snabbt. Han körde själv i 70 km/h och låg bakom a-traktorn i flera kilometer.
När killens a-traktor senare genomgick polisens tekniska utredning visade det sig att fordonet var manipulerat på ett sätt som gjorde att det gick att köra snabbare än 30 km/h. Vidare var höger bakdörr samt bagageluckan öppningsbara, vilket gav åtkomst till ett otillåtet lastutrymme.
Fordonet var därmed att betrakta som en personbil och eftersom killen inte hade körkort döms han nu för olovlig körning. Killen själv hävdade i förhör att han höll 30 km/h men tingsrätten ansåg inte att det fanns anledning ifrågasätta polisvittnet.
Markbon ska nu böta 1500 kronor.