MARK En kvinna som varit anställd på ett vårdboende i Marks kommun har åtalats för brott mot tystnadsplikt.
– Kvinnan har släppt in en anhörig i en lägenhet där en boende i livets slutskede befann sig, berättar åklagaren Marcus Agnafors för Markbladet.
I övrigt är Agnafors fåordig om målet och har inte velat kommentera bevisläget eller vilken påföljd som han kommer att yrka på.
Av utredningen framgår dock att det handlar om ett barn som kvinnan tagit med sig in på rummet där den döende personen bodde. På så sätt anses kvinnan ha röjt uppgifter om den boende, på ett sätt som bryter mot lagen.
Enligt P4 Sjuhärad var det en kollega på vårdboendet som upptäckte incidenten och därefter var det Marks kommun som gjorde en polisanmälan.
Den åtalade kvinnan vidgår händelseförloppet men förnekar att hon agerat brottsligt.